Veelgestelde vragen

Hieronder geven we antwoord op veelgestelde vragen. Heeft u meer vragen? Bel dan gerust met 050 - 313 91 49 of stuur een mail naar info@jandejong.nl.

+- Ik ga verhuizen, wat moet ik allemaal regelen?

Bij een verhuizing naar een nieuwe koopwoning komt behoorlijk wat kijken. Het belangrijkste aspect is de verkoop van het oude huis. Hebt u een koper gevonden en bent u het eens over de prijs? Gefeliciteerd! Lees hier wat de volgende stappen zijn.

 

Koopcontract laten opstellen

Het huis is verkocht, dus laat de champagne maar knallen! Of toch niet? Het is verstandig om hiermee te wachten totdat de verkoop officieel is afgerond. De eerste stap hierin is het opstellen van het koopcontract. Hierin staan de afspraken tussen u en de koper over de overdracht en (ontbindende) voorwaarden. Het opstellen van een koopcontract zit vaak inbegrepen bij de dienstverlening van een makelaar. Soms wordt er beroep gedaan op een adviseur. U kunt ook zelf een notaris inschakelen. De notaris is gespecialiseerd in de juridische kant van de verkoop en handelt onafhankelijk en onpartijdig. Hij kan zowel u als de koper optimaal informeren. Bij een dergelijk bedrag is dit zeker het overwegen waard

 

De bedenktijd van de koper

Bij de verkoop van een koophuis krijgt de koper altijd drie dagen bedenktijd. Deze termijn gaat in op het moment dat de koper het door beide partijen ondertekende koopcontract in handen heeft. Tijdens deze drie dagen mag hij de koopovereenkomst zonder opgaaf van reden ontbinden. Daarnaast kan de koop niet doorgaan op grond van ontbindende voorwaarden. De bekendste is het voorbehoud van financiering. Ook een bouwkundige keuring kan een ontbindende voorwaarde zijn. In het contract staat de termijn waarin deze ontbindende voorwaarden geldig zijn. Meestal is dat rond de zes weken. Mocht de koper bijvoorbeeld zijn hypotheek niet rond krijgen, dan mag hij het contract binnen de geldende termijn ontbinden.

 

Uw eigen hypotheek regelen

De tijd dat de koper zijn financiering regelt, is een mooie gelegenheid om uw eigen hypotheek onder de loep te nemen. Neemt u de hypotheek mee naar de nieuwe woning of sluit u een nieuwe hypotheek af? Is er sprake van een restschuld en wat gaat u daarmee doen? Soms kunt u een restschuld meefinancieren in een nieuwe hypotheek. Of misschien is het mogelijk dit bedrag af te lossen met spaargeld. Een onafhankelijk hypotheekadviseur kan u helpen de meest voordelige keuze te maken.

 

De overdracht van de woning

Is de bedenktijd ten einde en heeft de koper zijn financiering rond? Dan is het tijd voor de laatste stap: de overdracht. Tijdens de officiële levering van uw woning loopt u met de koper een laatste inspectieronde door het huis. Is alles volgens afspraak geleverd, dan kunt u zich samen melden bij de notaris. Hier ondertekent u beiden het leveringscontract. Ten slotte overhandigt u de sleutels aan de nieuwe eigenaar. De koop is beklonken. Champagne!

 

Uw verhuizing plannen

Het is duidelijk: bij een verhuizing naar een nieuw koophuis valt genoeg te regelen. Om de overstap naar het nieuwe huis zelf zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, is een goede planning heel belangrijk. Bovendien kunt u hiermee dubbele lasten tot een minimum beperken. Door zo kort mogelijk voor de sleuteloverdracht te verhuizen, zit u niet te lang tussen de dozen en hebt u wel tijd genoeg om het oude huis netjes op te leveren. Wij staan in elk geval klaar om uw verhuizing zo vlot mogelijk te laten verlopen! 

+- Hoe verloopt een huisoverdracht?

Hebt u de financiering van uw nieuwe woning rond? Gefeliciteerd! U kunt zich opmaken voor de officiële overdracht. Bij de notaris wordt het leveringscontract en de eventuele hypotheekakte officieel getekend en wisselen sleutels van eigenaar. Een feestelijke gebeurtenis!

 

De dag van de overdracht

Waarschijnlijk hebt u al maanden naar dit moment toegeleefd. Het begon met de eerste bezichtiging, waardoor u verliefd werd op het huis. Toen uw bod werd geaccepteerd was het tijd voor het eerste kleine feestje! Na het tekenen van het voorlopig koopcontract hebt u de financiering rond kunnen krijgen. Na weken wachten, hopen en vrezen, is het dan eindelijk tijd voor de dag van de overdracht.

 

Laatste inspectie

Op de dag van de overdracht wordt het nieuwe huis officieel aan u geleverd. Samen met de verkoper loopt u een laatste inspectieronde door de woning. Hierbij kijkt u of alles volgens afspraak is geleverd. Zijn alle spullen verwijderd, ook uit de inbouwkasten? Zijn de roerende zaken ter overname zoals afgesproken in het huis gebreken? Is het huis bezemschoon en zijn eventuele gebreken volgens afspraak hersteld? Dan is het tijd om de notaris te bezoeken.

 

Naar de notaris

Is uw nieuwe woning volgens afspraak geleverd, dan kunt u zich met de verkoper melden bij de notaris. Hier tekenen jullie allebei de leveringsakte. De notaris leest deze akte helemaal of in verkorte versie aan u voor en voorziet die van de datum en tijd. Na het zetten van een handtekening door u en de verkoper is het huis officieel in uw eigendom. Als u een hypotheek afsluit, zult u ook de hypotheekakte tekenen. Vervolgens kan de notaris meteen de koopsom uitkeren aan de verkoper. Na deze formaliteiten mag u de notaris en verkoper de hand schudden en met de sleutelbos van uw nieuwe woning het pand verlaten.

 

Van nieuwe woning tot droomwoning

Na de overdracht kunt u dan eindelijk zelf het nieuwe huis in, wanneer u maar wilt. Al rondlopend ziet u vast voor zich welke kleuren er op de wanden komen en waar al uw meubels komen. Misschien wilt u nog wat (laten) verbouwen of de tuin aanleggen, zodat uw nieuwe woning echt uw droomwoning wordt. Is het nieuwe huis helemaal naar uw zin? Dan is het tijd om de verhuizers in te schakelen. En als de verhuizers hun werk hebben gedaan en uw vertrouwde spullen om u heen staan, kunt u dit nieuwe huis dan eindelijk echt ‘thuis’ noemen!

+- Wanneer heb ik recht op een verhuiskostenvergoeding?

Soms wordt de keuze om te verhuizen voor u gemaakt. Bijvoorbeeld als uw woonruimte wordt gesloopt of ingrijpend moet worden gerenoveerd. Of als de verhuurder de huur voor u beëindigt om aan een bestemmingsplan te voldoen. Als u als huurder verplicht moet verhuizen, ontvangt u een verhuiskostenvergoeding van uw verhuurder. 

 

Hoeveel bedraagt de verhuiskostenvergoeding?

De verhuiskostenvergoeding is bedoeld als tegemoetkoming in de verhuiskosten en herinrichtingskosten. Het bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de consumentenprijsindex. Vanaf 28 februari 2017 is het minimale bedrag verhoogd naar € 5.910,-. Verhuisde u al eerder? Dan bedraagt de wettelijke minimumbijdrage:

 

  • Tussen 2 maart 2016 en 27 februari € 5.892;
  • Tussen 28 februari 2015 en 1 maart 2016 € 5.857;
  • Tussen 1 maart 2014 en 27 februari 2015 € 5.799;
  • Tussen 1 maart 2013 en 1 maart 2014: € 5.658.

 

Voor meer recente informatie over een verhuiskostenvergoeding kijkt u hier.

 

Wie kan aanspraak maken op een verhuisvergoeding?

Huurders van een zelfstandige woning of een woonwagen met standplaats die verplicht moeten verhuizen, hebben recht op een verhuisvergoeding. De vergoeding geldt ook als u verhuist naar een woning van een andere huurder of een koopwoning. Een huurder van een kamer mag ook aanspraak op een vergoeding maken. Hier is echter geen minimumbijdrage voor vastgesteld, omdat deze kosten meestal lager zijn. Moet u verhuizen naar een wisselwoning of tijdelijke woning die u huurt volgens de Leegstandwet, terwijl uw woonruimte ingrijpend wordt gerenoveerd? Dan hebt u eenmaal recht op een verhuisvergoeding.

 

Hoe vraag ik een verhuisvergoeding aan?

Huurt u van een woningcorporatie? Dan staat de regeling en het bedrag in het reglement vermeld. Soms biedt een woningcorporatie aan om de woning te schilderen, stofferen en de verhuizing te regelen. Deze uitkering in natura mag, maar hoeft u niet te accepteren. In plaats daarvan mag u aanspraak maken op de geldelijke vergoeding volgens de verhuiskostenregeling. Ook kan de gemeente een deel van de vergoeding voor haar rekening nemen. U ontvangt dan van de gemeente en verhuurder samen het gehele bedrag. Huurt u bij een particulier? Dan moeten u samen met de verhuurder een bedrag overeenkomen. Deze hoort te passen bij uw omstandigheden. Lukt dat niet, dan zal de rechter hierover uitspraak moeten doen.

 

Bent u ook verplicht te verhuizen en bent u benieuwd in hoeverre uw verhuisvergoeding de kosten van een verhuisbedrijf dekt? Vraag dan vrijblijvend onze offerte aan!

+- Verhuist mijn post automatisch mee

Als u op een ander adres gaat wonen, verhuist uw post niet automatisch mee. Natuurlijk zorgt u zelf voor een verhuisbericht aan familie en vrienden, maar moet u ook alle instanties en bedrijven persoonlijk aanschrijven? Gelukkig niet. Met een online verhuisservice geeft u in één keer uw nieuwe adres door. Ook kunt u alle post voor een bepaalde periode automatisch laten doorsturen. 

 

Nieuw adres doorgeven aan bedrijven en instanties

Uw verzekeraar, bank, krant, telefoonprovider…. Al deze bedrijven en instanties moeten uw adres in hun klantenbestand aanpassen. Het kost een hoop werk om deze allemaal aan te schrijven. Bovendien is de kans groot dat u toch bedrijven vergeet en de televisiegids bijvoorbeeld niet in uw nieuwe brievenbus belandt. Met de online verhuisservice van PostNL kunt u alle bedrijven en instanties selecteren die een adreswijziging moeten ontvangen. Het nieuwe adres wordt vervolgens automatisch aan hen doorgegeven. Let op: sommige bedrijven verzenden met een ander postbedrijf, zoals SANDD. U kunt deze bedrijven zelf aanschrijven. Of gebruik een online verhuisservice die ongeacht het postbedrijf uw verhuizing aan alle bedrijven in Nederland kan doorgeven, zoals die van Verhuisvriend.

 

Uw post verhuist mee met PostNL

Mocht u toch een bedrijf vergeten, geen nood! U hoeft nog steeds geen post te missen. Met de doorstuurservice van PostNL ontvangt u alle post op uw nieuwe adres, ongeacht de adressering. Vervolgens kunt u dat bedrijf alsnog een adreswijziging doorgeven. U kiest zelf hoe lang u de post wilt laten doorsturen: 2 weken, 1 maand, 3 maand, 6 maanden of 12 maanden. Het eenmalige tarief is opgebouwd uit de kosten per week. Ter indicatie: voor 3 maanden (13 weken) betaalt u € 2,25 per week; € 29,25 in totaal*. Ook als u naar het buitenland verhuist, kunt u de post automatisch laten doorsturen. De tarieven zijn dan vanzelfsprekend een stuk hoger. U regelt de doorstuurservice via de website van PostNL.

 

Tips voor het verhuizen van uw post

Wilt u er zeker van zijn dat u geen post mist op uw nieuwe adres? Lees dan nog even de volgende tips:

 

  • Verstuur op tijd uw adreswijziging; minimaal één maand van tevoren. Dit geeft bedrijven genoeg tijd om hun klantenbestand aan te passen. Als u minimaal zes weken voor uw verhuisdag alle bedrijven en instanties heeft geïnformeerd, is het doorsturen van uw post misschien niet eens nodig.
  • Bij het aanschrijven van bedrijven en instanties via een verhuisservice wordt vaak om uw klant- en/of polisnummer gevraagd. Houd deze alvast bij de hand.
  • De doorstuurservice van PostNL werkt op achternaam. Als er iemand meeverhuist met een andere achternaam, dan is daar een tweede aanvraag (en betaling) voor nodig.
  • Andersom zal post niet worden doorgestuurd als iemand met dezelfde achternaam op het oude adres blijft wonen.
  • Post bezorgd met SANDD wordt niet door PostNL doorgestuurd. SANDD heeft een eigen doorstuurservice. De tarieven zijn wel behoorlijk hoog.
  • Aangetekende post of post vanuit het buitenland wordt niet door PostNL doorgestuurd.

 

* Prijzen per 14 maart 2017; wijziging voorbehouden.

 

Voor meer recente informatie kunt u kijken op de website van PostNL.

+- Heb ik recht op vrije dagen voor de verhuizing?

Een verhuizing is geen sinecure. Er gaan heel wat uren voorbereiding en planning aan vooraf. En dan moet de echte verhuizing nog plaatsvinden! Alles bij elkaar een behoorlijke belasting en een aanslag op uw budget. In sommige cao’s, arbeidsovereenkomsten of bedrijfsreglementen wordt dit erkend en kun je speciaal verlof voor een verhuizing aanvragen. 

 

Recht op bijzonder verlof bij een verhuizing

Verlof voor een verhuizing is niet wettelijk geregeld. Werkgevers, branches of sectoren mogen dit zelf bepalen en regelen binnen het bijzonder verlof. Over het algemeen mag een werknemer twee werkdagen bijzonder verlof opnemen. Of dit ook mag worden gebruikt voor een verhuizing, is per arbeidsovereenkomst verschillend. Ook kan het aantal dagen verschillen. Als het recht op bijzonder verlof bij een verhuizing niet in de cao is vastgelegd, dan vindt u dat terug in de arbeidsovereenkomst of het bedrijfsreglement. U kunt er ook naar informeren bij uw werkgever of personeelsafdeling. Hier kunt u het verhuisverlof meteen aanvragen.

 

Slim gebruik maken van bijzonder verlof

Als u tijdens uw verhuizing wel van uw bijzonder verlof gebruik kunt maken, krijgt u tijdens deze dag(en) vrijwel altijd doorbetaald en levert u geen vakantiedagen in. Dat is fijn, want een verhuizing is al kostbaar genoeg! Bovendien zult u graag wat vrije dagen overhouden voor als u eenmaal gesetteld bent. Deze tijd kunt u goed gebruiken om te genieten van het nieuwe huis en wat welverdiende rust te nemen. Om optimaal van uw bijzonder verlof te profiteren, is het slim om de vrije verhuisdag(en) meteen voor het weekend te gebruiken. Zo heeft u na de verhuisdag nog minimaal twee dagen de tijd om het oude huis schoon op te leveren en uw nieuwe woning gezellig in te richten!

 

Geen recht op verhuisverlof?

Valt een verhuizing niet binnen het bijzonder verlof, dan kunt u uiteraard uw eigen vrije dagen hieraan besteden of alles in het weekend plannen. U kunt er ook voor kiezen een deel van de verhuizing uit te besteden. Dat kost misschien geld, maar het gaat sneller, scheelt stress én vakantiedagen. Bovendien kunt u zelf bepalen wat u het verhuisbedrijf laat doen. Er zit nogal verschil in tarief als u alleen ingepakte dozen laat verhuizen, of ook de gehele inboedel laat demonteren en inpakken. Daarnaast spelen de afstand en het aantal volume dat moet worden verhuisd een grote rol. Vraag daarom eens een offerte aan en u kunt rustig overwegen hoeveel een snelle, stressvrije verhuizing u waard is!

+- Wat is bezemschoon opleveren?

Verhuist u uit een huurwoning, dan zult u bij de overdracht het huis ‘bezemschoon’ moeten opleveren. Bij de verkoop van een koopwoning is het niet contractueel verplicht, maar wordt het wel verwacht. Anders dan de term doet vermoeden, is alleen een bezem door de woning trekken niet voldoende. Wat houdt een bezemschone oplevering dan wel precies in?

 

Uw oude woning schoon opleveren

Bij het vertrek uit een woning is het logisch dat alle spullen worden meegenomen. Het lege huis wordt vervolgens netjes aan de nieuwe bewoners opgeleverd. Voor een huurwoning is dit een duidelijke zaak. De verhuurder kan de woning weigeren als die niet in oorspronkelijke staat wordt opgeleverd. Het is dus zaak om de eindschoonmaak tijdig in te calculeren, zodat u niet voor vervelende verrassingen komt te staan!

 

Wat is bezemschoon?

Hoewel u het liefste in uw nieuwe woning bezig gaat, zult u vóór de sleuteloverdracht toch nog even aan het werk moeten op uw oude adres. Plan voldoende tijd en zorg voor goede schoonmaakspullen. Neem in ieder geval een stofzuiger, harde bezem, dweil, plumeau, stofdoeken, schoonmaak doeken, allesreiniger, wc-reiniger en ontkalkingsmiddel mee en ga zo systematisch mogelijk te werk:

 

  • Stof alle muren, plafonds, planken en deuren en verwijder eventuele vlekken. Vergeet ook de stopcontacten en de binnenkant van inbouwkasten niet.
  • Verwijder overal stickers, posters en eventuele lijmresten.
  • Badkamer en toilet moeten geheel gereinigd worden en waar nodig ontkalkt. De afvoerputjes moeten worden geleegd.
  • De keuken maakt u geheel vetvrij en schoon. Neem alle apparatuur, het fornuis en de binnen- en bovenkant van de keukenkastjes mee. De koelkast zet u uit, met de deur op een kier.
  • Ook de buitenruimtes, zoals het balkon en de garage horen helemaal leeg en schoon te zijn. Veeg de vloeren met een harde bezem en verwijder alle afval.
  • Ten slotte gaat u met de stofzuiger en dweil het hele huis door. 

 

Al met al een flinke klus… Gelukkig kunt u ook de eindschoonmaak met een gerust hart aan ons uitbesteden. Terwijl wij uw oude woning grondig ‘bezemschoon’ maken, kunt u genieten van uw nieuwe woning!

+- Wanneer moet ik gas, water en licht regelen op het nieuwe adres?

Bij een verhuizing moet u ineens allerlei zaken regelen die wij als vanzelfsprekend ervaren. Neem nu gas, water en licht: we nemen het voor lief dat we op elk moment kunnen koken, douchen of het licht aandoen. Toch moeten ook deze zaken worden geregeld bij een verhuizing. Wanneer en hoe u dat het beste kunt doen, leest u hier.

 

Regel het zo vroeg mogelijk

Of u nu wilt overstappen van energieleverancier of niet; u kunt de verhuizing van uw gas en elektra maar beter zo vroeg mogelijk regelen. Dit kan bij de meeste leveranciers al drie maanden voor de verhuisdatum. Is dat niet (meer) mogelijk, dan is twee weken voor de verhuisdatum de uiterste termijn om uw verhuizing door te geven. Wilt u een nieuwe energieleverancier? Houd dan rekening met een opzegtermijn van 1 maand.

 

Nieuwe gas- en energieleverancier of niet?

Het kan nooit kwaad om eens te kijken wat het u oplevert als u gaat switchen van gas- en/of energieleverancier. En een verhuizing is een mooi moment om dit te doen. Op verschillende websites kunt u aanbieders en tarieven eenvoudig met elkaar vergelijken. Soms is het ook voordeliger om gas en stroom bij aparte aanbieders af te sluiten; de moeite waard om eens te onderzoeken. Vaak bieden deze energievergelijkers ook een handige overstapservice. Kijk ook eens bij de aanbieders zelf op de website. Zij bieden vaak een aantrekkelijke korting of cadeau bij een nieuw contract. Let wel: bij het opzeggen van uw contract vóór het einde van de loopduur mag uw energieleverancier een opzegvergoeding of boete in rekening brengen. Sommige leveranciers zijn echter bereid die te betalen als u naar hen overstapt.

 

Energiezaken regelen

Hebt u de verhuizing doorgegeven bij uw huidige leverancier(s) of een nieuw contract voor het nieuwe huis afgesloten? Dan hoeft u alleen nog maar de meterstanden door te geven. Noteer deze zowel in het oude als nieuwe huis op de dag van de sleuteloverdracht, bij voorkeur met de nieuwe bewoner of verhuurder. Geef de meterstanden binnen 15 dagen na de verhuisdatum door aan uw energieleverancier(s). U ontvangt vervolgens binnen enkele weken een eindafrekening van het oude adres en voorschotbedrag voor het nieuwe huis in de brievenbus.

 

Waterzaken regelen

Over de levering van water hoeft u niet zoveel na te denken, want er valt niks te kiezen. Er is altijd maar één waterbedrijf actief in iedere regio. Verhuist u binnen de regio, dan kunt u uw verhuizing online melden bij uw vertrouwde waterbedrijf. Wanneer u verhuist naar een andere regio, meldt u zich af bij het oude waterbedrijf en aan bij het nieuwe. Noteer ook nu de meterstanden van uw oude huis en op het nieuwe adres op de dag van de sleuteloverdracht. Aan de hand hiervan worden de eindafrekening en voorschotnota opgemaakt die u zult ontvangen op uw nieuwe adres.

+- Wanneer moet ik mij inschrijven in mijn nieuwe gemeente?

Wanneer moet ik mij inschrijven in mijn nieuwe gemeente? Of u nu binnen de gemeente verhuist of een nieuwe start maakt in een andere regio, bij een verhuizing informeert u altijd de gemeente. Die past vervolgens uw adres aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Bent u te laat met aangeven? Dan kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw studiefinanciering, uitkering en gemeentelijke belastingen. Bovendien loopt u het risico op een flinke boete!

 

Een aangifte van verhuizing doen

Een verhuizing binnen uw gemeente kunt u soms digitaal aangeven via DigiD. Andere gemeenten vragen om dit schriftelijk of aan de balie te doen. Bij een verhuizing uit de gemeente, schrijft u zich in bij de nieuwe gemeente. Vervolgens wordt u automatisch uitgeschreven uit uw vorige gemeente. Voor het doorgeven van een verhuizing hebt u een geldig legitimatiebewijs en soms een bewijs van bewoning nodig; kijk hiervoor op de site van de gemeente. U kunt meteen de verhuizing doorgeven van uw echtgenoot of geregistreerd partner en inwonende kinderen.

 

Op tijd uw verhuizing doorgeven aan de gemeente

U hoeft niet te wachten tot na de verhuizing om dit aan de gemeente door te geven. U kunt uw nieuwe adres al vanaf vier weken voor de verhuisdag melden. Na de verhuisdag hebt u nog vijf dagen de tijd. Als u meer dan vijf dagen na de verhuisdatum uw verhuizing doorgeeft, geldt de aangiftedatum als verhuisdatum. Dit kan soms voor vervelende situaties zorgen. Bovendien loopt u risico op een boete van maximaal € 325,-…!

 

Instanties informeren

Doordat de gemeente uw adres in de BPR wijzigt, hoeft u de meeste instanties niet meer te informeren. Zo worden de Belastingdienst, het RDW, de zorgverzekeraar en DUO automatisch op de hoogte gebracht. Alleen als u gaat samenwonen, weggaat bij uw partner of huurtoeslag ontvangt, geeft u de gewijzigde situatie digitaal door aan de Belastingdienst. Als u verhuist naar een andere gemeente en gebruik maakt van diensten vanuit gemeente, zoals een bijstandsuitkering, is de wijziging in de BPR niet van toepassing. U moet opnieuw deze diensten in de nieuwe gemeente aanvragen. Ook kan uw nieuwe woonsituatie invloed hebben op uw uitkering. Kijk voor specifieke informatie hierover op de website van uw nieuwe gemeente. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? Dan zult u extra veel zaken moeten regelen. Het scheelt een hoop stress om de verhuizing zelf niet meer te hoeven regelen. Wij helpen u graag! Informeer gerust naar onze mogelijkheden en tarieven.

+- Kan ik gemeentelijke belastingen terugvragen?

Kan ik gemeentelijke belastingen terugvragen? Elke gemeente stelt zelf de hoogte van de gemeentelijke belastingen en heffingen vast. Wat u moet betalen aan belasting, kan dus veranderen op het moment dat u naar een andere gemeente verhuist. En als u de belasting een jaar vooruit hebt betaald, heeft u een periode lang teveel betaald. Krijgt u dit bedrag terug en hoe regelt u dat? U leest het hieronder.

 

Wat zijn gemeentelijke belastingen?

Er is een aantal verschillende belastingen die iedere gemeente zelf mag berekenen en heffen. De meest voorkomende zijn:

 

  • Afvalstoffenheffing;
  • Hondenbelasting;
  • Onroerende zaak belasting (OZB).

 

Daarnaast berekent een gemeente soms baatbelasting, forensenbelasting, toeristenbelasting, parkeerbelasting, reclamebelasting, precariobelasting reinigingsheffing of grafonderhoudsrecht.

 

Hoeveel belasting moet u betalen?

De hoogte van de belasting stelt de gemeenteraad jaarlijks vast. Aan het begin van het nieuwe jaar ontvangt u een gecombineerd aanslagbiljet. Deze vermeldt het totaal aan gemeentelijke belastingen die voor u van toepassing zijn. De gecombineerde aanslag kan in termijnen betaald worden of in één keer. Als u de gemeentelijke belastingen van tevoren hebt betaald en u verhuist later dat jaar, dan kunt u een deel hiervan terugvragen.

 

Vermindering van gemeentelijke belastingen bij verhuizing

Als u niet een heel kalenderjaar in dezelfde gemeente woont of hebt gewoond, dan wordt een deel van de gemeentelijke belasting verminderd of terugbetaald. Dit wordt gebaseerd op het aantal complete maanden dat u niet woonachtig was op het oude adres. Hiervoor geldt de dag dat u zich hebt aangemeld bij de nieuwe gemeente. Stel dat u zich op 13 maart in uw nieuwe gemeente hebt ingeschreven, dan heeft u recht op vermindering voor de maanden april – december. 

 

Regelen van teruggave gemeentelijke belastingen

Net als de hoogte en bepaling van belastingen, regelt iedere gemeente ook de teruggave op zijn eigen manier. Soms gaat dit automatisch en bij andere gemeenten moet u de teruggave of herberekening zelf aanvragen. Kijk op de site van uw oude gemeente hoe u dit kunt regelen. Let wel: de OZB overlapt nooit en kunt u dus ook niet terugvragen. Op 1 januari wordt die gepeild en vervolgens geldt die voor het hele jaar. In uw nieuwe gemeente zult u pas vanaf het volgende jaar OZB betalen voor uw nieuwe huis.

 

Als u gaat verhuizen naar een andere gemeente, komt hier veel extra werk bij kijken. Het scheelt een hoop stress als u de verhuizing aan een professioneel verhuisbedrijf overlaat. Informeer gerust naar onze mogelijkheden en tarieven!

+- Verhuisberichten sturen

Hoera, u bent verhuisd! Dit heuglijke nieuws wilt u natuurlijk delen met familie en vrienden. Daarnaast is het doorgeven van uw nieuwe adres noodzakelijk om uw post te blijven ontvangen. Een verhuisbericht versturen kunt u op veel verschillende manieren regelen, ook online. Van een gratis digitaal bericht tot een verhuiskaart naar eigen ontwerp!

 

Adreswijzigingskaarten

Een goedkope oplossing om adreswijzigingen per post te versturen is met een verhuiskaart van PostNL. Deze zijn al gefrankeerd en bieden ruimte om beide adressen te vermelden. Nadeel: de kaarten zijn blanco en dus niet zo feestelijk. En van het neerpennen van 3 adressen per kaart kunt u behoorlijk blauwe vingers krijgen!

 

Gratis online verhuiskaarten versturen

Snel, makkelijk en gratis zijn online verhuiskaarten. Via een website kiest u een mooie kaart, vult hem in en verstuurt hem met één druk op de knop via de digitale snelweg. U kunt er zelfs voor kiezen om verhuisberichten via WhatsApp of Facebook te laten versturen. Nadeel van de digitale verhuiskaart is dat deze minder opvalt dan een ‘echte’ kaart in de bus. Ook voor mensen die niet zo thuis zijn op internet is dit een minder geschikte oplossing. U zou deze mensen eventueel een apart verhuisbericht per post kunnen sturen. 

 

Gedrukte verhuiskaart verzenden

Wie vindt het niet leuk om een kaartje te krijgen? Met een gedrukt verhuisbericht bent u verzekerd van aandacht. De ouderwetse manier is om leuke kaarten uit te kiezen in de winkel en die thuis te adresseren, frankeren en posten. Daarnaast is het mogelijk om uw kaartjes te kopen via een online kaartenwinkel. U kunt ze vervolgens thuis adresseren en posten, of in één keer online verzenden. Dat laatste scheelt een hoop werk, helemaal als u een adressenboek op de computer heeft. Deze kunt u vaak in één keer uploaden. Een aantal grote online kaartenwinkels zijn Greetz.nl, Kaartje2go.nl, Kaartjeposten.nl, Kaartenhuis.nl en Printsy.nl.

 

Zelf verhuiskaarten ontwerpen

Helemaal feestelijk wordt het wanneer u een persoonlijk verhuisbericht ontwerpt en met de post laat versturen. Veel online kaartenwinkels bieden deze optie. Zo kunt u op de voorkant bijvoorbeeld een foto van uw gezin plaatsen, uw oude en nieuwe huis laten zien of uw nieuwe adres vermelden. Deze verhuisberichten kosten vaak iets meer dan een standaard kaart. Ook deze kaarten kunt u eerst thuis laten bezorgen en zelf posten, of eenvoudig en snel via de site versturen. 

 

Ten slotte bieden sommige makelaars een verhuiskaart als service, met hierop een foto van uw nieuwe huis en adres. Welke verhuiskaart u ook kiest, we wensen u veel gelukswensen en hartverwarmende bezoekjes op uw nieuwe stek! 

Vraag een offerte aan: