Wanneer moet ik mij inschrijven in mijn nieuwe gemeente?

Wanneer moet ik mij inschrijven in mijn nieuwe gemeente? Of u nu binnen de gemeente verhuist of een nieuwe start maakt in een andere regio, bij een verhuizing informeert u altijd de gemeente. Die past vervolgens uw adres aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Bent u te laat met aangeven? Dan kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw studiefinanciering, uitkering en gemeentelijke belastingen. Bovendien loopt u het risico op een flinke boete!

Een aangifte van verhuizing doen

Een verhuizing binnen uw gemeente kunt u soms digitaal aangeven via DigiD. Andere gemeenten vragen om dit schriftelijk of aan de balie te doen. Bij een verhuizing uit de gemeente, schrijft u zich in bij de nieuwe gemeente. Vervolgens wordt u automatisch uitgeschreven uit uw vorige gemeente. Voor het doorgeven van een verhuizing hebt u een geldig legitimatiebewijs en soms een bewijs van bewoning nodig; kijk hiervoor op de site van de gemeente. U kunt meteen de verhuizing doorgeven van uw echtgenoot of geregistreerd partner en inwonende kinderen.

 

Op tijd uw verhuizing doorgeven aan de gemeente

U hoeft niet te wachten tot na de verhuizing om dit aan de gemeente door te geven. U kunt uw nieuwe adres al vanaf vier weken voor de verhuisdag melden. Na de verhuisdag hebt u nog vijf dagen de tijd. Als u meer dan vijf dagen na de verhuisdatum uw verhuizing doorgeeft, geldt de aangiftedatum als verhuisdatum. Dit kan soms voor vervelende situaties zorgen. Bovendien loopt u risico op een hoge boete!

 

Instanties informeren

Doordat de gemeente uw adres in de BPR wijzigt, hoeft u de meeste instanties niet meer te informeren. Zo worden de Belastingdienst, het RDW, de zorgverzekeraar en DUO automatisch op de hoogte gebracht. Alleen als u gaat samenwonen, weggaat bij uw partner of huurtoeslag ontvangt, geeft u de gewijzigde situatie digitaal door aan de Belastingdienst. Als u verhuist naar een andere gemeente en gebruik maakt van diensten vanuit gemeente, zoals een bijstandsuitkering, is de wijziging in de BPR niet van toepassing. U moet opnieuw deze diensten in de nieuwe gemeente aanvragen. Ook kan uw nieuwe woonsituatie invloed hebben op uw uitkering. Kijk voor specifieke informatie hierover op de website van uw nieuwe gemeente.

Vraag een offerte aan: